Orange Planet in the picture
Een overzicht van een aantal artikelen waar Orange Planet in te vinden was:
Weekblad Dongen
Proef met afval scheiden op basisschool Anspach succesvol
Plastic, drinkpakjes en appel- en bananenschillen samen in één afvalbak. Sinds twee jaar is dat verleden tijd op basisschool J.J. Anspach. Voor in de gemeenschappelijke ruimtes kreeg de school recycle afvalbakken van Orange Planet uit Dongen aangeboden. De gemeente Dongen leverde PMD-zakken, papier- en gftcontainers.
Wethouder Jansen (Afvalbeleid) bezocht woensdag 29 september basisschool J.J. Anspach. Hij werd hartelijk ontvangen door locatiedirecteur Dineke van Engelen, de leerlingen van groep 6, 7 en 8 en leerlingen van de leerlingraad. Na een welkomstwoord van de wethouder waarbij hij de kinderen een groot compliment gaf voor alles wat ze gedaan hebben rondom afval scheiden op school gingen ze naar de klas voor gastlessen over afvalscheiding.
Jong geleerd is oud gedaan
Bente Maas, één van de leerlingen uit de leerlingenraad is de ambassadeur van het project: “Tijdens de eerste bijeenkomst met de leerlingraad vroeg een docent of we iets wilden verbeteren op school. Afval scheiden was er één van. We hebben na een gesprek op school contact gezocht met de gemeente. Een gesprek met de wethouder volgde en daarna zijn we gestart met afval scheiden op school. Het afval scheiden gaat nu heel goed op school!” Wethouder René Jansen: “Met deze proef hebben we de school geholpen om afval nog beter te scheiden. Samen verminderen we zo met zijn allen de hoeveelheid restafval. Daarbij bieden we basisscholen in samenwerking met DeBries een educatief lesprogramma over afvalscheiding aan. Want zeker met afval scheiden is het jong geleerd is oud gedaan”.
100 afvalbakken voor basisscholen
De gemeente Dongen en Orange Planet hopen dit initiatief dit schooljaar uit te breiden naar alle basisscholen in de gemeente Dongen. Hiervoor stelt Orange Planet 100 afvalbakken beschikbaar voor scholen. Binnenkort ontvangen alle basisscholen een brief van de gemeente. Met dit project geeft de gemeente invulling aan global goal 12: het beperken van afvalproductie via preventie en hergebruik en het verantwoord beheer van afvalstoffen.
Rabo &Co Magazine
Let’s Do it!
Een handelsonderneming die recyclebare prullenbakken importeert. Kinderdagverblijven waar je lege batterijen inlevert. Duurzaam ondernemen, klaar voor de toekomst.
TEKST: MERCUUR COMMUNICATIE BEELD: NEVEN FOTOGRAFIE
Tien bedrijven en organisaties in Tilburg en omstreken kregen vorig jaar bezoek van Dave van Schaijk en Erik van den Oord. Met hun bureau Power-ED nemen ze ondernemers op sleeptouw naar een toekomst- bestendig bestaan. MVO heet het: maatschappelijk verantwoord ondernemen. In de praktijk gaat het om duurzaam ondernemen, circulair produceren, op naar nul CO2-uitstoot, je bewust zijn van je omgeving. Dave en Erik zijn super gemotiveerd en maken de bedrijven waar ze komen, al even enthousiast. Niet alleen de top, iedereen doet mee. En de deelnemers willen meer.
Orange Planet
Zoals in Dongen bij Orange Planet. Een handelsonderneming in honderden bijzondere producten: van fitness tot beauty en van koken tot gadgets. Per jaar gaan vanuit Dongen zo’n 300.000 artikelen naar ruim 25 landen wereldwijd. Bij de start in 2005 had het bedrijf een magazijn van 100 vierkante meter. Dat is inmiddels het 12-voudige. Orange Planet was best al duurzaam en maatschappelijk verantwoord bezig. “Van de kartonnen dozen die binnenkomen, maken we al jaren ‘in box’ opvulmateriaal waarmee we onze producten beschermd versturen”, aldus manager P&O en Kwaliteit Brigitte Greeve.
“Gek genoeg vonden onze medewerkers dat heel gewoon en niets bijzonders, toen we het met hen over MVO hadden.Van onze huisregels die hier en daar op papier stonden, hebben we echte gedragscodes en protocollen gemaakt. Bijvoorbeeld over omgangsvormen met elkaar. Hiermee en met onze communicatie en arbo-aanpak hebben we ons personeelsbeleid geprofessionaliseerd.” Welke ideeën de medewerkers nog meer hadden? Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven en verdere papierreductie door middel van digitalisering. “MVO is heel breed. Het mooie van dit traject is dat onze medewerkers echt betrokken zijn.” Orange Planet is inmiddels ook leverancier van recyclebare afvalbakken en duurzame mondkapjes. “Producten waarmee we als klein bedrijf ons steentje bijdragen aan een betere wereld. We zijn op diverse fronten tegelijk bezig: afvalstromen, nieuwe producten en niet te vergeten onze normen en waarden als mensen die met elkaar samenwerken. En wie weet wat er volgt. Elk jaar bouwen we onze MVO-aanpak verder uit.”
MVO-vouchers
Rabobank Tilburg en omstreken stimuleert MKB-bedrijven en organisaties om duurzaam te groeien. Op deze manier maken ondernemers hun bedrijf toekomstbestendig en dragen ze tegelijkertijd bij aan een betere wereld. De missie van de Rabobank –‘growing a better world together’- krijgt daarmee ook lokaal betekenis.
In 2019 kregen tien bedrijven en organisaties een voucher van de bank om onder begeleiding van Power-ED hun MVO-certificaat te behalen. De aanpak is een succes en krijgt een vervolg.
Dongen Nieuws
Orange Planet behaalt de MVO-wijzer verklaring en trakteert!
Eind oktober heeft Orange Planet de MVO-wijzer verklaring gehaald. Dit is feestelijk gevierd, maar Orange Planet feest nog even door. De komende weken geeft Orange Planet namelijk 100 recycle prullenbakken gratis weg aan Dongense verenigingen.
MVO ondernemen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) staat voor ondernemen met winst, maar daarbij wel rekening houdend met mensen (maatschappij) en milieu. In augustus 2019 is Ralf Witlox, directeur Orange Planet, benaderd door de Rabobank (en Power-ED) om als Pilot mee te doen aan een project waarbij MKB bedrijven in de mogelijkheid werden gesteld om een MVO certificaat te kunnen behalen.
“Omdat we het belangrijk vinden om zowel maatschappelijk als duurzaam te ondernemen en we hierin ook al een heel aantal dingen deden, wilde we graag van deze mogelijkheid gebruik maken” aldus Brigitte Greeve, HR & QA Manager bij Orange Planet.
Power-ED heeft het MVO traject binnen Orange Planet opgestart. Na een presentatie over MVO en een enquête onder medewerkers was een mooie 0-meting beschikbaar. Aan de hand van deze 0-meting is het verbeterplan opgesteld. Een halfjaar lang is er hard gewerkt aan de professionalisering van de organisatie.
Recyclen
Recyclen is een belangrijk onderwerp in de organisatie. “We zijn lid van Wecycle, en zamelen t.b.v. recycling elektrische producten in. Ook hergebruiken we pallets van leveranciers en shredderen we gebruikte dozen als “in box” opvul materiaal. Tevens scheiden we plastic, papier, elektrische apparaten, tempex, batterijen, hout, ijzer en restafval in speciale recycle prullenbakken die inmiddels ook opgenomen zijn in ons eigen assortiment”.
Weggeef actie
Om te vieren dat Orange Planet de MVO-verklaring gehaald heeft geven ze deze maand 100 recycle prullenbakken weg aan lokale verenigingen. “Wij zijn van mening dat iedereen in staat moet zijn om een steentje aan het milieu bij te dragen” aldus Ralf Witlox. Dongense verenigingen, scholen en goede doelen kunnen zich bij Orange Planet aanmelden (via [email protected]) met een goede motivatie over wat ze willen scheiden en waarom. Uit alle aanmeldingen worden de winnaars geselecteerd.
Aanmelden kan tot 14 december en winnaars krijgen in december persoonlijk bericht.
VOCD
Orange Donkey strijdt voor 5e jaar op rij om de titel ‘Beste Mascotte’ tijdens G-Sportweekend
Op 7, 8 en 9 juni is het weer tijd voor het G-Sportweekend bij Amarant Groep Tilburg. Een weekend vol met diverse sportwedstrijden. Op zaterdag 8 juni zal door diverse mascottes gestreden worden om de titel ‘Beste Mascotte van Nederland’. Ook onze eigen Orange Donkey zal meestrijden om deze titel, en jij kunt jouw steentje bijdragen aan het goede doel door hem te sponsoren!
Het G-Sportweekend is een uniek sportevenement voor mensen met en zonder beperking en trekt jaarlijks maar liefst zo’n 5000 toeschouwers. Drie dagen lang worden er
verschillende sportevents georganiseerd op het Daniël de Brouwerpark van Amarant Tilburg. Er worden tijdens het G-Sportweekend zes verschillende sporten beoefend: darten, paardrijden, judo, zwemmen, korfbal en voetbal.
Op de zaterdag van het G-Sportweekend wordt het jaarlijkse NK Mascottes georganiseerd. Tijdens deze wedstrijd strijden verschillende mascottes vanuit het hele land om de titel ‘Beste Mascotte van Nederland’. Ook onze eigen Orange Donkey doet mee aan dit evenement; niet alleen om die felbegeerde titel te veroveren, maar ook om geld in te zamelen voor Fonds Gehandicaptensport. Dit fonds zet zich in om sport voor iedereen met een handicap structureel mogelijk te maken.
Wil jij samen met Orange Donkey Fonds Gehandicaptensport steunen? Vanaf 50 euro kun je Orange Donkey sponsoren. In ruil daarvoor wordt jouw bedrijfslogo vermeld op het T-shirt dat Orange Donkey zal dragen tijdens het G-Sportweekend. De opbrengst gaat geheel naar Fonds Gehandicaptensport.
Jij wil toch ook jouw steentje bijdragen? Neem voor meer informatie contact op met Orange Planet door te mailen of te bellen.
Brabant Business Media
Orange Planet en Valeres slaan handen ineen voor realisatie nieuw bedrijfspand
Op industrieterrein Tichelrijt II start volgend jaar de bouw van een nieuw bedrijfspand. Groothandel Orange Planet gaat haar huidige pand uitbreiden op het naastgelegen perceel. De bouw wordt gerealiseerd door Valeres Industriebouw B.V.
Orange Planet brengt al meer dan 12 jaar een diversiteit aan consumentenproducten op de markt. De producten variëren van fitness-apparatuur tot beautyproducten en van huishoudelijke apparaten tot innovatieve gadgets. Bedrijven als Coolblue, Wehkamp en bol.com behoren tot het klantenbestand van de Dongense groothandel. De afgelopen jaren heeft Orange Planet een flinke groei doorgemaakt, en de uitbreiding van het pand is dan ook een logische stap.
Het huidige pand op Tichelrijt II werd in 2010 gebouwd. Ook deze bouw werd gerealiseerd door Valeres. “Valeres staat voor betrouwbaarheid en flexibiliteit. We begeleiden onze klanten vanaf het eerste contact tot aan de uiteindelijke realisatie en ingebruikname van het bedrijfspand. Dat werkt, want het geeft onze klanten
vertrouwen om ook een volgend project met ons samen aan te gaan”, zegt Bas van Lith, directeur van Valeres Industriebouw B.V.
De uitbreiding van het pand wordt gerealiseerd op het perceel naast het huidige pand. Zowel het kantoor als het magazijn worden uitgebreid. Het nieuwe kantoor heeft een oppervlakte van zo’n 300 m².
De nieuwe bedrijfshal krijgt een oppervlakte van ruim 600 m² en een hoogte van zo’n 10 meter. Ralf Witlox, directeur en oprichter van Orange Planet: “Deze uitbreiding betekent een verdubbeling van onze palletlocaties. Vanwege onze snelle groei, zowel nationaal als inter-nationaal, is de uitbreiding van ons pand erg gewenst. Met de uitbreiding van zowel magazijn als kantoor kunnen we onze klanten nog beter voorzien.”
De bouw van het nieuwe bedrijfspand start begin 2019. De oplevering vindt plaats in mei 2019.
Sovella Nederland
Orange Planet en Sovella vinden elkaar op Empack
DONGEN/UTRECHT – Een vruchtbare ontmoeting tussen Orange Planet en Sovella op Empack 2018 die onlangs plaatsvond in Utrecht. Tijdens deze beurs raakten Orange Planet directeur Ralf Witlox en projectmanager Raymond Burger van Sovella met elkaar aan de praat. Dat resulteerde in de levering van een Sovella-inpaktafel aan de Dongense groothandel die actief is in de ‘homeshopping’-branche.
Het assortiment van Orange Planet bestaat uit allerlei zaken op het gebied van gezondheid, beauty, fitness en huishouden. Maar al die Abtronics, Candy Lipz en Rock Gyms moeten natuurlijk ook verzonden worden.
Bijvoorbeeld naar bedrijven als Wehkamp, Bol.com en Coolblue. Ralf Witlox daarover: “Onze klanten mogen erop rekenen dat de producten die ze van Orange Planet ontvangen goed ingepakt worden aangeleverd. Om die service verder te optimaliseren waren we op zoek naar een manier om ons verpakkingsproces nog efficiënter in te richten.
De inpaktafel van Sovella voldoet wat dat betreft aan al onze wensen. Ook heel belangrijk: de gezondheid en fysieke gesteldheid van onze werknemers. Door deze ergonomisch verantwoorde inpaktafel nemen ze een betere houding aan hetgeen de kans op bijvoorbeeld rugklachten aanmerkelijk doet afnemen.”
Sovella Nederland BV is al ruim 55 jaar actief in het leveren van Treston- en Sovella-
werkplekoplossingen voor logistiek Nederland. Raymond Burger is enthousiast over de levering aan Orange Planet die plaatsvond vanuit het distributiecentrum in Pijnacker: “Onze oplossingen zijn gericht op het efficiënt en ergonomisch kunnen uitvoeren van de werkzaamheden. De werk/inpaktafel is in overleg met de medewerkers van Orange Planet op locatie gemonteerd en geconfigureerd zodat iedereen er prettig aan kan werken.
Op deze inpaktafel liggen alle benodigde goederen en hulpmiddelen binnen handbereik. Hiermee verkorten we de verwerkingstijd van orders. Deze optimalisatie van de inpakafdeling komt ten goede aan de kwaliteit en service die Orange Planet biedt. Sovella is blij dat het hieraan een bijdrage heeft kunnen leveren en kijkt uit naar toekomstige leveringen.”
IT Support Groep
Orange Planet
De ‘bekend-van-tv’ producten van Orange Planet: de nieuwste innovatieve producten beschikbaar in een nieuwe innovatieve IT-omgeving!
Orange Planet begonnen thuis vanuit de garage, nu uitgegroeid tot een grote speler in de homeshopping branche. Wie kent de Magic Bullit,
Wraptastic of Rock Gym nu niet? Het assortiment van Orange Planet bestaat uit allerlei zaken op het gebied van gezondheid, beauty, fitness en huishouden. Orange Planet verkoopt deze unieke producten aan bedrijven als Wehkamp, Bol.com en Coolblue. “Wij willen het leven van mensen een beetje gemakkelijker maken met onze ‘bekend-van-tv’ producten”, vertelt Ralf Witlox, directeur van Orange Planet. “En als vooruitstrevend bedrijf willen we dit ook in de toekomst blijven doen. Ook voor ons B2B portal, YelloWWeb.nl. Groei betekent professionaliseren en daar hoort voor Orange Planet ook zeker efficiënt werken bij binnen een moderne IT omgeving.”
Uitdaging
“Vanuit ons magazijn in Dongen bedienen we zo’n 25 landen wereldwijd. Ik kan me dan ook absoluut geen uitval van systemen permitteren. Nog niet zo lang geleden was Orange Planet een traditionele organisatie,” gaat Ralf verder. “Zo had ik geen real time overzicht van onze voorraden en liet ook de snelheid te wensen over. Door onze snelle groei en verouderde hardware heb ik daarom bewust de keuze gemaakt voor digitale transformatie. Alles in de cloud met moderne veilige werkplekken. Ik heb daarbij gezocht naar een IT organisatie die past bij ons type bedrijf: modern, snel, persoonlijk en kundig. Deze aspecten zag en voelde ik ook bij IT Support Groep. Marc Franken, teamleider Sales & Cloud
heeft hiervoor een compleet adviesplan opgesteld en gepresenteerd.”
Oplossing
Het team onder leiding van Jeroen Seuntjens, Systeembeheerder bij IT Support Groep heeft de implementatie op locatie gerealiseerd. “De implementatie ging kundig en snel. Jeroen deelde meteen handige tips en tricks waar we mee aan de slag kunnen. Ik kan nu zaken écht los laten. Het is fijn om die zekerheid te voelen dat alles goed en veilig is geregeld. Nu kunnen mijn collega’s overal snel en efficiënt werken. Wel zo handig want we zijn regelmatig in het buitenland voor beurzen en het bezoeken van klanten en leveranciers. We merken nu al dat het gebruik van
Office 365 en SharePoint een flinke tijdsbesparing oplevert. Orange Planet is nu zeker klaar voor de toekomst!” sluit Ralf af.
Weekblad Dongen
Eerste school in Noord-Brabant met een eigen webwinkel
Groep 7 van Basisschool J.J. Anspach lanceert eigen webshop
Maanden voorbereiding zijn er aan vooraf gegaan, maar eindelijk is het zover de webshop van groep 7 is geopend! In de webshop zijn een aantal artikelen te koop, maar deze zullen steeds ververst worden. Volgens leerkracht Matthieu Verlinde is er altijd werk aan de winkel!
Eigentijds onderwijs
Een vriend van Matthieu Verlinde is ondernemer en stuurde hem wat informatie over het project ‘De Basisschool Webwinkel’. Matthieu was direct enthousiast en ging met een uitgewerkt plan naar directeur Herman Straver. Directeur Straver gaf direct groen licht voor het plan. “Dit is eigentijds onderwijs, het is eigenwijs en zal de kinderen ongetwijfeld prikkelen, ze zijn betrokken en zeer ambitieus en dat is precies wat wij willen op de Anspachschool’, aldus Straver.
Sponsors, leningen en goede doel
Een onderneming starten kost geld en als je dat niet hebt, moet je creatief zijn. Dit was de eerste uitdaging voor groep 7. Zij hebben gezocht naar sponsors en hebben renteloze leningen afgesloten met familie en vrienden. In een paar weken tijd werd het bedrag vergaard om van start te kunnen gaan met de bouw van de webwinkel en het bijbehorende project. Gelukkig ondersteunde ook de school hier de enthousiaste groep 7. De winst die gemaakt wordt als de winkel gaat draaien wordt gesplitst.
50% gaat naar het goede doel Stichting Roparun en de andere 50% is voor de klas. De kinderen
moeten eerst hun ‘schulden’ aflossen en daarna gaan ze bepalen wat er met de ‘winst’ gedaan wordt. De boekhouding wordt keurig bijgehouden in een ordner.
Samenwerking
Om te kijken hoe een onderneming (met een webwinkel) werkt zijn de kinderen op bezoek geweest bij Orange Planet in Dongen. Hier heeft directeur Ralf Witlox verteld waar de kinderen allemaal rekening mee moeten houden bij het runnen van hun onderneming. Witlox bood spontaan aan dat er in de winkel wel wat artikelen uit zijn magazijn verkocht mogen worden. Zo leerden de kinderen ook direct hoe het werkt met inkoop & verkoop. De komende tijd wordt er gezocht naar nog meer ondernemers waarvan de groep producten mag verkopen in hun webwinkel.
Plannen
In het begin van het project dachten veel kinderen dat ze wel snel rijk zouden worden, die verwachtingen zijn inmiddels bijgesteld. Toch zijn er volop plannen voor de winkel. Er komen accounts op social media met daarin reclame.
Er komt een eigen YouTube kanaal waar vloggers uit de klas verslag doen, er komen product presentaties (compleet verzorgd en gemaakt door de kinderen) en gaan de kinderen op zoek naar nog meer ideeën om hun winkel onder de aandacht te brengen. Meester Matthieu heeft ook nog een hoop plannen en ideeën, maar daar wil hij nog niets over los laten: “Eerst maar eens aan de slag met wat we nu hebben en dan komt de rest vanzelf wel, Er is altijd werk aan de winkel!
Wilt u een kijkje nemen en misschien zelfs wel wat kopen? Surf dan naar: www.shoptotdetop.nl
De ondernemer
Rabobank Tilburg en omstreken
Geen hand op de knip
Soms leiden verhalen een heel eigen leven. Zoals dat banken vandaag de dag de hand veel te strak op de knip houden. Als zo’n ‘boodschap’ maar
vaak genoeg herhaald wordt, geloven mensen het nog ook en wordt een veronderstelling al snel een feit. Maar klopt dit beeld? In gesprek met
Kurt Heier en Adriaan van Dortmont van Rabobank Tilburg en omstreken en hun klant Ralf Witlox.
“Ik ben hét bewijs dat als je als ondernemer staat voor je zaak, gelooft in je product en een heldere visie/goed onderbouwd plan op tafel weet te leggen de Rabobank graag bereid is mee te denken in het financieringsvraagstuk… ook in deze economisch niet al te florissante tijden. Ondernemen tegen de stroom in loont zeker, heb ik ondervonden.”, aldus de Dongense ondernemer Ralf Witlox.
Kwaliteitsslag maken
Het enthousiasme waarmee Ralf Witlox van wal steekt is voelbaar. “Daar heb ik dan ook alle
redenen voor. Nog geen jaar geleden opereerde ‘Orange Planet’ – een bedrijf dat innovatieve producten distribueert en ontwikkelt – vanuit een gehuurde loods, waar we langzamerhand uit dat spreekwoordelijke jasje groeiden. Om die zo belangrijke volgende kwaliteitsslag te maken, was een nieuw pand een vereiste.”
Vrij snel beklonken
“Nog steeds sta ik ervan te kijken hoe snel dat gerealiseerd is. Niet alleen de daadwerkelijke bouw – in no time stond er een pand waardoor afgelopen september de deuren al open konden – maar vooral het voortraject met de Rabobank waarin de financiering tot stand kwam. Dat was vrij snel beklonken.” Kurt Heier, senior accountmanager Bedrijven: “Wat wil je ook als je een jonge, ambitieuze ondernemer tegenover je hebt zitten, die weet waarover hij praat, de lange termijndoelstellingen duidelijk op het netvlies heeft staan, financieel behoudend is en in het verleden reeds prima resultaten behaalde?”
Meest zichtbare bank
“Op mijn beurt hoefde ik ook niet lang te
aarzelen om met deze bank in zee te gaan,” vervolgt Witlox. “Rabobank is van oudsher een bank die letterlijk en figuurlijk ‘dichtbij’ is. De lijnen zijn kort, beslissingen worden lokaal genomen. Bovendien weten zij wat er leeft in de regio en spelen dan ook proactief in op ontwikkelingen in de markt. Het kantoor in Dongen heeft alle kennis en kunde in huis om mij zowel zakelijk als privé met een vast team aan professionals te bedienen.”
Dichtbij, betrokken en toonaangevend
“Wat dat betreft is onze dienstverlening altijd weer opnieuw terug te voeren op ons DNA: ‘Dichtbij’, ‘Betrokken’ en ‘Toonaangevend’ concludeert manager Dongen en Rijen Adriaan van Dortmont. “En wat tot slot zeker niet onvermeld mag blijven, is het betrouwbare karakter,” besluit Witlox. “Rabobank is als sterkste bank uit de huidige crisis gekomen. Niet onbelangrijk voor een ondernemer om te weten dat je centen veilig op de rekening staan. Wellicht ook dat zij daarom haar financieringsbeleid niet heeft moeten aanscherpen en bij ondernemers met een goed verhaal echt niet de hand op de knip houdt!”
De Stem
Bedrijvig
Van Spacebag tot Robomop
Leuk, innovatief en net even iets anders. Zo omschrijft Ralf Witlox (37) uit Dongen de producten die hij verkoopt met Orange Planet. Witlox startte zijn groothandel acht jaar geleden in een bovenkamer, inmiddels is het bedrijf gegroeid en verhuisd naar De Els op het bedrijventerrein Tichelrijt in Dongen.
Waarom bent u dit bedrijf begonnen?
“Ik wilde altijd al voor mijzelf beginnen. Na mijn opleiding Small Business en Retail Management in Rotterdam leek het mij alleen verstandiger om eerst bij andere bedrijven in de keuken te kijken. Dat heb ik een tijdje gedaan bij verschillende homeshoppers, tot ik in 2005 de kans kreeg om de rechten van een aantal producten over te nemen. Zo is Orange Planet uiteindelijk ontstaan.”
Wat verkoopt u zoal?
“Allerlei producten op het gebied van health, beauty, fitness en household. Die vind ik op beurzen of via mijn contacten in het buitenland. Als ik geloof
in een product, koop ik de rechten en haal het naar Nederland. De goederen verkoop ik vervolgens weer door aan bedrijven als Wehkamp, Kijkshop en Coolblue. Verder ontwikkelen we zelf producten onder het label
Orange Care, zoals de Baba de Caracol: verzorgende slakkencrèmes.”
Waar onderscheidt u zich mee?
“De meeste groothandelaren proberen zich te onderscheiden door al bestaande producten goedkoper op de markt te brengen. Ik wil met Orange Planet juist unieke producten verkopen, die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Of spullen die er net iets anders uitzien, zoals onze felgekleurde keramische pannen van het merk Pedrini.”
Hoe is het om te ondernemen in de crisis?
“Je moet er harder aan trekken. We hebben gelukkig een aantal toppers in het assortiment, waaronder de vacuüm opbergzakken, Space Bags genaamd, en de Robomop: een draadloze vloerreiniger. Maar er lopen natuurlijk ook dingen minder goed. Dan probeer je zo snel mogelijk met iets nieuws te komen. Als je niet blijft proberen, weet je zeker dat je nooit het gat in de markt vindt.”
Oranjeparkfestival
Orange Planet
Leuk, innovatief en nét even iets anders
Met een grote lach antwoordt Ralf Witlox dat hij zelf zonder hoofdkussen slaapt. De eigenaar van Orange Planet heeft net enthousiast verteld
over het ‘Konbanwa Pillow’. Het is één van de vele producten die hij ontwikkelt en/of distribueert.
Het assortiment van Orange Planet bestaat uit allerlei zaken op het gebied van gezondheid, beauty, fitness en huishouden. “Leuk, innovatief en net even iets anders”, zoals hij zelf zegt.
De groothandel begon op een zolderkamer, verhuisde in september 2010 naar industrieterrein Tichelrijt en nu, nog geen vijf jaar later, liggen de plannen om uit te breiden klaar. “Vanuit ons magazijn leveren we nu met 650 palletplaatsen uit voorraad aan onze klanten in Nederland en daarbuiten, maar de vraag is groter.”
De producten vindt Ralf op beurzen of via zijn contacten in het buitenland. Ralf: “Als ik geloof in een product, koop ik de rechten en haal ik het naar Nederland. Ik ben altijd op zoek naar unieke spullen die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn of die er net even anders uitzien. De goederen verkoop ik vervolgens weer door aan bedrijven als Wehkamp en Bol.com. Daarnaast ontwikkelen we zelf gezondheidsproducten onder het label Orange Care, innovatieve keukenapplicaties via Orange Crown en gadgets via Orange Donkey.
“Dit jaar zijn we sponsor van het Oranjeparkfestival. Een feestelijk evenement in Dongen. Absoluut de moeite waard om een bezoekje te brengen. Ik vind het leuk om er via sponsoring als Dongense ondernemer aan bij te dragen”, aldus Ralf.”
Young Business Clubblad
Orange Planet
laat zich overal zien
Of je nu meer wil bewegen, professioneler wil kokkerellen of een stralend witte lach wil hebben, Orange Planet heeft het product dat daarvoor kan zorgen! Orange Planet maakt het leven van mensen een klein beetje gemakkelijker. Zij zorgen ervoor dat de nieuwste en kwalitatief hoogstaande producten bij de consument thuis komen. Vanuit hun magazijn in Dongen bevoorraden zij tevens veel verschillende retailers.
Een snel groeiende organisatie
In 2005 heeft Ralf Witlox de deuren van Orange Planet geopend. De eerste grote activiteiten zijn in 2006 gestart. Orange Planet groeide al snel uit tot een groothandel in ‘bekend-van-tv’ artikelen. Haar toeleveranciers zonden en zenden nog steeds dagelijks uit met meer dan 8 uur op de diverse commerciële kanalen per dag. Het bedrijf maakte al snel naam als dé leverancier voor de bekendste catalogi in Nederland. Momenteel wordt er gebouwd aan sterke merken als Orange Care, Konbanwa Pillow, Space Bag, Pedrini, Robomop, Iron Gym en in 2013 zal daar Orange Donkey aan worden toegevoegd.
Zelf uitproberen
Orange Planet heeft een belangrijk doel voor ogen. ‘Wij zijn pas echt tevreden wanneer er een mooi innovatief product met kwaliteit voor een
eerlijke prijs aan de consument wordt geleverd. Ik wil dat de consument net zo tevreden is over het product als wij erover zijn”, vertelt oprichter van de organisatie Ralf Witlox. “Voor het inkoopproces van de producten gaan we naar de fabrieken in Azië en proberen we de producten daar zelf uit. Op die manier zijn we zeker van goede kwaliteit”.
Een nieuw platform
Ook voor het nieuwe jaar heeft Orange Planet vooruitstrevende plannen. Zij wil het platform www.eurotv.nl lanceren. Op dit platform staat Orange Planet in direct contact met de consument, zodat zij deze direct kunnen voorzien!
De Young Business Club
Het is geen toeval dat Orange Planet zich bij de Young Business Club heeft aangesloten. Al vanaf zijn jonge jaren is Ralf Witlox trouw supporter van
Willem II. De combinatie van het voetbal en het informeel netwerken wekte interesse bij Ralf. ‘Ons netwerk zit noodzakelijkerwijs in het buitenland. Wat we in Nederland aan netwerk en netwerkomgeving doen, moeten we zelf leuk vinden. De gezelligheid en het jonge informele karakter sluit aan bij ons bedrijf’, vertelt hij.
Exact
Hoe Orange Planet transformeert naar online dienstverlener
Orange Planet handelt in unieke producten op het gebied van gezondheid, fitness, cosmetica en huishoudelijke artikelen.
Grote online retailers als Coolblue, Wehkamp, Groupdeal en Telsell bieden producten van Orange Planet aan. Vanuit een magazijn in het Brabantse Dongen bedient Orange Planet 25 landen wereldwijd. Jaarlijks verhandelt het bijna een half miljoen producten.
Hoe realiseert het bedrijf zijn supersnelle levertijden?
Unieke producten
Impulsartikelen. Zo laat de handelswaar van Orange Planet zich het beste omschrijven. Volgens oprichter en directeur Ralf Witlox zijn de producten uniek omdat het niet in de grote warenhuizen ligt. Bovendien hebben de producten een video, uitgebreide productbeschrijving en is de service goed geregeld.
Home shopping
Sinds 2005 is Ralf Witlox geïnteresseerd in home shoppingprogramma’s op TV. Hij ziet brood in de producten en gaat ze verhandelen aan retailers. Slim inkopen, zijn neus voor wat mensen willen en zijn vlotte babbel brengen de Brabander succes. Eerst in Nederland, maar al snel ook in het buitenland dankzij contacten die hij opdoet op beurzen. Behalve producten van vooral Amerikaanse leveranciers, voert het bedrijf ook een reeks eigen merken voor fitness, gezondheid, lifestyle en cosmetica producten. 90% van de inkopers in Nederland kent Orange Planet, stelt Witlox.
Spreadsheets
Nog maar 2 jaar geleden was Orange Planet (9 FTE en 6 parttimers) een traditionele handelsonderneming. Gezien de digitale ontwikkelingen, de opkomst internationale e-commerce platforms, besefte Witlox dat zijn onderneming moest veranderen richting digitale handel om ervan te kunnen profiteren. Hoewel er al 350.000 artikelen werden verkocht, ging de voorraadadministratie nog via spreadsheets. Dat leverde ongemakken op. Er was geen inzicht in de voorraden waardoor het verkoopteam niet altijd kon leveren wat er was afgesproken.
Alleen zeer goede service
Witlox was ervan overtuigd dat hij alleen door zeer goede service in staat zou zijn om zijn bedrijf verder uit te bouwen. Dat betekent klanten real-time inzicht bieden in voorraden en levertijd van de 500 artikelen die het bedrijf permanent op voorraad heeft. “We wilden onze afnemers in Nederland en België kunnen beloven: voor 14.00 uur besteld is volgende dag geleverd; naar de klant of naar de klant van de klant via dropshipment”, vertelt Witlox. “Daarom hebben we besloten om een b2b e-commerce portaal op te tuigen en een voorraadsysteem in te richten.”
Realtime gegevensuitwisseling
Het e-commerce portaal www.yellowweb.nl draait op Magento. Voor het voorraadbeheer maakt Orange Planet gebruik van Exact Online voor Handel Premium. Deze oplossingen zijn gekoppeld waardoor real-time gegevensuitwisseling mogelijk is. Klanten die inloggen, zien het complete assortiment, met prijzen en actuele voorraadinformatie. Die informatie komt rechtstreeks uit Exact. De actuele voorraadstand, afbeeldingen en productinformatie geeft Orange Planet als service via een XML-feed door aan webshops van klanten die op hun beurt de goederen aanbieden op
grote e-commerceplatforms als Bol.com of Amazon.
Orange Planet verkoopt geen ‘nee’
“Mocht een product uitverkocht zijn, dan verdwijnt het ook uit de webwinkel waardoor we onze klant geen nee hoeven te verkopen”, illustreert Witlox. “Dat is belangrijk, want veel producten die niet onder ons label vallen of waarvan we niet de exclusieve distributierechten hebben, zijn op vele andere plekken ook te koop. In Exact kunnen we goede verkoopanalyses maken en dat helpt om de voorraden op pijl te houden en onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen.”
Verbazing
Het magazijn in Dongen heeft meer dan 5000 orderpicklocaties. Die zijn allen ingericht in Exact. Daardoor kunnen medewerkers goed en snel hun werk doen en is de kans op fouten klein. “Het mooiste vind ik de app van Exact op mijn smartphone”, aldus Witlox. “Ik heb zicht op het assortiment, de voorraadstanden en alle (financiële) informatie over mijn klanten. Dat helpt om betere deals te sluiten. Vooral buitenlandse klanten, ik was laatst bijvoorbeeld in Puerto Rico, daar staan ze met verbazing te kijken als ik de app laat zien.”
Focus op kwaliteit
Ralf Witlox verwacht dat zijn groothandel steeds hechter met fabrikanten gaat samenwerken, hij blijft daarom gefocust op kwaliteit en merkbeleving. Dit om de toegevoegde waarde te behouden ten opzichte van goedkope webshops uit China. Het b2b-portaal wordt steeds belangrijker in het automatiseren van activiteiten. “Door automatisering en politieke ontwikkelingen in de Europese Unie die grenzen doet vervagen, zullen we nog sterker inzetten op internationale expansie. Onze automatisering is er klaar voor.”