Goederen uit Azië gaan weer duurder worden
Containertarieven in maand verdubbeld en zes keer zo hoog als vorig jaar
Grip op transportkosten
Als groothandel is het lastig om grip te krijgen op de transportkosten. De Corona pandemie veranderde wereldwijd de tarieven. Havens en fabrieken werden gesloten en tarieven schoten omhoog. In 2021 liep het containerschip Ever Given vast in het Suezkanaal in Egypte. Eind 2022 stonden we voor een volgend probleem: te veel lege containers. Dit is een volledige ommekeer ten opzichte van de pandemie. Het wees op een vertragende wereldwijde vraag, aangezien de containerdepots vollopen of vol zijn. Met het uit de vaart halen van schepen vanwege de afnemende vraag, waren er te weinig containers in Azie om de containers te vervoeren. Op 19 november 2023 werden we geconfronteerd met de Houthi’s met een kaping op de carrier ‘Galaxy Leader’. Ze lieten zien dat zij de scheepvaart in de Rode Zee kunnen saboteren. Buiten de prijsstijging leidt dit ook tot langere vaartijden.
Onzekerheden in de markt!
Door alle onzekerheden kiezen bedrijven er momenteel voor hun voorraden aan te vullen. Het hoogseizoen is veel eerder dan normaal losgebarsten. Wat momenteel leidt dit tot extreem hoge transportprijzen vanuit Azië naar Noord-Europa. Momenteel zijn de tarieven twee keer zo hoog als rond koningsdag, ruim een maand geleden. Het vervoer van een veertigvoeter van Shanghai naar Rotterdam kostte volgens de World Container Index van consultant Drewry deze week gemiddeld 6032 dollar. Rond koningsdag was dat nog 3056 dollar. Maar zelfs 6 keer hoger dan het laagtepunt in oktober 2023, toen het rond 1000 dollar lag.
Hopelijk is er binnenkort weer positief nieuws te melden maar de verwachting is momenteel dat de prijzen nog niet gaan dalen.